شنیدن صدای ضربان قلب نهنگ آبی برای نخستین بار | نهنگ در اعماق فقط با دو ضربان قلب در دقیقه زنده میماند
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۷۵۲۲
به گزارش همشهری آنلاین یه نقل از لایوساینس، این دانشمندان یک ضبطکننده نبض را با ساکشن به پشت یک نهنگ آبی در ساحل کالیفرنیا چسباندند و بعد این جانور غولآسا را که به طور مداوم برای تقریبا ۹ ساعت به درون آب شیرجه میرفت و معدهاش را با صدها ماهی میانباشت و بعد دوباره به سطح آب برمیگشت و ریههایش را با هوا پر میکرد، مشاهده کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرعت ضربان قلب این نهنگ در طول این شیرجهها به درون اعماق آب برای شکار ماهی، در سطح ۳۴ بار دقیقه و در عمیقترین ژرفا به فقط ۲ بار در دقیقه میرسید- یعنی ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از مقداری که پژوهشگران انتظار داشتند.
بر اساس یافتههای یک بررسی که در ژورنال «پیشرفتهای آکادمی ملی علوم» منتشر شده است، یک عمل ساده گاز گرفتن ممکن است سرعت ضربان قلب نهنگ آبی را به حد نهایی فیزیکیاش برساند و این یافته توضیحدهنده این است که چرا جانورانی بزرگتر از نهنگهای آبی تا به حال روی کره زمین دیده نشدهاند.
جرمی گولدبوگن، استادیار در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و سرپرست این تحقیق میگوید: «بررسی حیواناتی که در حدود نهایی توان فیزیولوژیکی عمل میکنند، به ما کمک میکند تا نسبت حدود زیستشناختی به اندازه بدن حیوان را درک کنیم.»
به عبارت دیگر، اگر قلب نهنگ آبی نتواند خونش سریعتر تلمبه کند تا انرژی لازم برای شکارهای روزانهاش را تامین کند، چطور قلب حیوان بزرگتری قادر خواهد بود چنین کاری را انجام دهد؟
بزرگترین جانور روی زمیننهنگهای آبی بزرگترین جانوران تا به حال شناخته شده هستند که روی کره زمین زندگی کردهاند. یک نهنگ آبی بالغ کاملا رشد کرده میتواند به طولی بیش از ۳۰ متر برسد. برای رساندن انرژی به موجودی به این بزرگی قلب بزرگی لازم است. اندازه قلب یک نهنگ آبی مرده به ساحل افتاده در سال ۲۰۱۵ به ۱۸۰ کیلوگرم میرسید.
دانشمندان قبلا میدانستند که سرعت ضربان قلب نهنگ آبی در اعماق دریا باید کاهش یابد. هنگامی که این پستانداران تنفسکننده هوا به زیر آب شیرجه میروند، بدنهایشان به طور خودکار شروع به تغییر توزیع اکسیژن میکند، قلب و مغز اکسیژن بیشتری به دست میآورند و عضلات، پوست و سایر اندامها مقدار کمتر.
به این ترتیب این جانواران امکان پیدا میکند با یک تنفس واحد مدت بیشتری زیر آب بمانند و در نتیجه ضریان قلبشان بسیار آهستهتر از حد طبیعی میشود. همین پدیده را در انسان خشکیزی هم میتوان مشاهد کرد- اما با توجه به اندازه غولآسای نهنگهای آبی و کارآمدیشان در غوطهور شدن به بیش از ۳۰۰ متر زیر سطح آب، میزان کند شدن ضریان قلب آنها بسیار فراتر از کند شدن ضربان قلب ما است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4 اندازهگیری ضربان قلب نهنگ
ابن پژوهشگران برای اینکه دریابند تغییرات سرعت ضربان قلب نهنگ دقیقا چگونه است، گروهی از نهنگهای قبلا بررسیشده در خلیج مونتهری در کالیفرنیا را دنبال کردند و یک حسگر مخصوص را که در انتهای یک میله ۶ متری قرار داشت، به بدن یکی از آنها چسباندند. این نهنگ یک جانور نر بود که برای نخستین بار ۱۵ سال پیش دیده شد. این حسگر غلاف پلاستیکی به اندازه یک ظرف ناهار چهار مکنده داشت. دوتا از این مکنده ها حاوی الکترودهایی بودند که ضربان قلب نهنگ را اندازه میگرفتند.
این حسگر نشان داد که قلب این نهنگ در پایین ترین سطح غوطهوریاش (۱۸۴ متر) به طور میانگین چهار تا هشت بار در دقیقه و در کمترین مقدار فقط ۲ بار در دقیقه میتپد.
سرعت تپش قلب این نهنگ هنگام بازگشت به سطح به ۲۵ تا ۳۷ ضربان در دقیقه میرسید و به سرعت جریان خون کافی اکسیژن دارد برای غوطهوری بعدی را فراهم میکرد. به گفته این پژوهشگران در این توقفها برای سوختگیری مجدد، شدت فعالیت قلب نهنگ به حداکثر فیزیکیاش میرسید و غیر محتمل است که قلب او بتواند سریعتر از این حد ضربان کند.
چرا حیوانی بزرگتر از نهنگ نداریماین حد طبیعی توان قلبی ممکن است توضیحدهنده علت بزرگ شدن نهنگهای آبی تا یک اندازه معین باشد و نیز اینکه چرا تا به حال حیوان بزرگتری روی کره زمین شناخته نشده است. زیرا موجودی بزرگتری نیاز به اکسیژن حتی بیشتری برای انجام غوطهوریهای طولانی و عمیقش برای تغذیه دارد و در نتیجه قلبش باید سریعتر از قلب نهنگهای آبی بدن را در سطح آب با اکسیژن سوختگیری مجدد کند.
این پژوهشگران معتقدند از آنجایی که چنین کاری بر اساس دادههای فعلی امکانپذیر نیست، نهنگهای آبی ممکن است هم اکنون و برای همیشه پرکارترین قلب روی کره زمین را داشته باشند.
عکس روز: نهنگ آبی و غواص فیلم | نهنگ گوژپشت و قایق ماهیگیری کد خبر 466123 برچسبها حیوانات - حیات وحش حیوانات - آبزیان حیواناتمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: حیوانات حیات وحش حیوانات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۷۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرم و شکل در مجسمههای شهری
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرهای امروز سرشار از عناصرهای ناهنجار است و این شهروندان هستند که نیازمند فضاهای مناسب برای آرامش هرچه بیشتر هستند. ورود هنر به ویژه مجسمه های شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسبترین راه حلها، برای زیباسازی محیط و ساختن فضاهایی به منظور تعامل شهروندان در شهرها است.
پیشتر در گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری» تلاش کردیم به نسبت بین مجسمه و شهر و همچنین موضوعاتی چون کیفیت و کارکرد مجسمههای شهری تهران بپردازیم. این گزارش بخش دومی است از نتایج استخراج شده از مقاله «بررسی عوامل موثر در کیفیت مجسمهسازی شهری» که توسط محسن موسیوند (دکتری پژوهش هنر) نگارش شده است.
* بررسی آثار حجمی از لحاظ فرم و شکل
این پژوهشگر مینویسد امروزه اگرچه دنیا آکنده از دستاوردهای نوین بشر است؛ آوردههایی که با هدف ایجاد رفاه و آسایش بیشتر خلق شدهاست، اما این مصنوعات، انسان امروزی را به نوعی قربانی خودخواهیهای خود کرده است. در جایجای نقاط شهری بار بصری سنگین عناصر مصنوع در فضاها و ازدحام پدیدههای ناموزون و ناهماهنگ، همگی به اغتشاش و آشفتگی فضاها انجامیده است و شهروندان را به بسیاری از مشکلات روحی و بهویژه عدم آرامش بصری دچار ساخته است.
موسیوند در این پژوهش به برخی از عوامل و فاکتورهایی که در میزان کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری موثر و با اهمیت است میپردازد:
* تاثیر تناسبات در ارتباط مخاطبان با عناصر شهری
به زعم این پژوهشگر آنچه که اندازه ظاهری و شکل و فرم اثر را میرساند. از مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، میتوان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود. در حالی که این ابعاد تناسب را معین میکنند، مقیاس فرم توسط نسبت اندازه آن به اندازه سایر فرمهای موجود در محیطش تعیین میشود.
مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، میتوان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نموداو در ادامه مینویسد در مبحث مجسمهسازی شهری، توجه به ابعاد، شکل و فرم اثر بسیار حائز اهمیت است. زیرا هنرمند نمیتواند فقط به بیان شخصی و ویژه خود بیاندیشد، بلکه یک مجسمه شهری قرار است به عنوان عنصری در کلیت یک فضای شهری تعریف شود و لذا با مخاطبان اندک خاص و مخاطبان بیشمار عام مواجه است. پس در فرم اثر علاوه بر لحاظ کردن اصول زیباییشناسانه، لازم است که به قابل هضم بودن فرم اثر و ارتباط اکثریت شهروندان با آن، توجه کافی نماید.
* تاثیر رنگ مناسب بر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی
موسیوند در این مقاله مینویسد در فرآیند مجسمهسازی شهری، توجه ویژه به رنگ محیطی فضا و به تبع آن گزینش رنگ اثر بسیار حائز اهمیت است. رنگ؛ مشخصترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز مینماید. در زندگی اجتماعی، رنگ نقش مهمی دارد و سعی میکند که امور جاری و یکنواخت روزانه را بپوشاند.همچنین در بار بصری فرم اثر دارد.
این پژوهش به این مهم اشاره میکند که رنگ پیش از بافت، فرم و مواد مصرفی دریافت میشود و به همین دلیل اثرش بیشتر است. ولی در این میان آنچه که ضروری است، حرکت منسجم تمامی عناصر یک طرح به سوی هماهنگی با محیط است. رنگ باید جزئی از کل فرض شود؛ کلی که به سوی وحدت و یگانگی رو دارد. همچنین عامل دیگر، در گزینش رنگ، کاربرد اثر است. رنگ نباید برای دورهای کوتاه و تنها به قصد جلب نظر رهگذران به کار رود.
یکی از راههای رسیدن به نتیجه مطلوب و تاثیرگزاری هرچه بیشتر در هنر محسمهسازی شهری، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیطاز دیدگاه نویسنده این پژوهش انتخاب رنگ مناسب هم در ارتباط موثر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی موثر خواهد بود و هم در پیام احتمالی اثر؛ مثلا اگر برای یک فضای شهری اثری مرتبط با مفهوم تضاد و کنتراست طراحی شود، بیشک یکی از راههای رسیدن به نتیجه مطلوب، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط.
* نسبت نور و مجسمههای شهری
در ادامه این پژوهش آمده است که نور طبیعی یا مصنوعی نیز میتواند دید احساسی خاصی را ارائه دهد. انعکاس و تغییر نور بر روی سطح صیقلی فرم، مفهوم حرکت را تقویت میکند. وقتی نور از میان فرمهایی که در فضا ایجاد شده عبور میکند، نقشها و تصویرهایی پدید میآیند که میتوانند احساس متحیرکنندهای را به وجود آورند، به همین دلیل در محتوای احساسی فضا، نور نقش اساسی ایفا میکند.
در این پژوهش آمده است که در طراحی یک اثر حجمی، همان اندازه که رنگ تاثیرگذار و مهم است، نور نیز بهویژه به هنگام شب دارای اهمیت فراوان است. مسالهای که اغلب با کمتوجهی روبروست و بیشتر آثار حجمی در شب، یا به خوبی دیده نمیشود و یا به دلیل نورپردازی نامناسب آنگونه که باید دیده نمیشود و این خود ضعف تخصصی سازندگان اثر را در شیوه نمایش و ارائه اثر میرساند. وجود نورپردازی مناسب، میتواند یک اثر حجمی را ـ هنگام شب ـ به بهترین حالت و البته با فضای احساسی متفاوتی نسبت به روز، معرفی کند.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که با توجه به روند رو به رشد شهرها، و البته افزایش تصاعدی عناصر و آرایههای جوامع شهری مدرن و به نوعی آشفتگیهای بصری که شهروندان را به تقابل میخوانند. لزوم پرداختن به نوعی نظم حاکم بر فضاهای شهری و به نوعی جبران تلاطم و پیچیدگیهای صوری در شهرها امری اجتناب ناپذیراست. مجسمهها نقش بسیاری در غنی ساختن زندگی شهری از طريق بيان هنری دارند.
انتهای پیام/